söndag 22 januari 2012

Chokladmousse - ett steg framåt för hälsosammare bakning



Jag läste ett reportage i DN Lördag igår om kakbak utan kolhydrater. Nu är jag ingen förespråkare för LCHF, men det är kul att se att lite annorlunda sätt att baka har letat sig in i Dagens Nyheter. Det är inte alla som tror att det går att baka supergoda bakverk utan vitt socker och vitt mjöl, men det fungerar faktiskt utmärkt. Det vita mjölet kan ersättas med nötmjöl eller kokosnötsmjöl, och exempelvis dadlar kan i många fall ersätta sockret.

Jag blev lite frestad av alla godsaker jag hittade i lördagens inslag, och på bilderna kunde man inte ana att de inte innehåller ett spår av varken vitt socker eller vitt mjöl.

När jag bakar försöker jag dock inte bara minska ner på socker och mjöl, utan också på fettet (speciellt det mättade fettet: smör, grädde...). Vilket man ju inte gör i LCHF. Visst äter jag hellre riktigt smör än margarin, men jag tar hellre avokado eller mandlar när jag vill äta något fettrikt. Nu kanske det är svårt att baka kakor på just avokado, men det är inte omöjligt. I kombination med kakao kan det bli riktigt gott.

Det här med hälsosam bakning är inte så utspritt i Sverige. Raw food har börjat bli allt mer populärt, men många som försöker äta nyttigt gör det genom sallader och inte genom nyttigare ("hälsofierade") bakverk. Det tycker jag är lite tråkigt, för det är väldigt roligt att baka. Om det man bakar då kan vara nyttigt och om man till och med vinner på att äta det, så vore det ju fantastiskt. Det är lite min filosofi här på bloggen. Att göra efterrätter så nyttiga att man kan äta dem till frukost.

Här är ett förslag - chokladmousse. En efterätt vars originalrecept nog skulle passa LCHF ganska bra (om man tar bort en hel del socker). Jag gör den på avokado, som faktiskt fungerar riktigt bra i det här receptet.

För den som vågar är också den här chokladkakan ett bra exempel på en efterätt som kan ätas till frukost.




Chokladmousse                                                                              4 portioner
· 1 dl torkade katrinplommon (74g)
· 1 dl varmt vatten
· 2 msk honung
· Vaniljextrakt
· 3 dl avokado (200g = ca 2,5 st)
· 1/2-1 dl kakao* 

Till servering
· Hallon
· Kakao nibs
· Apelsin


Lägg plommon i varmt vatten och låt stå i 30 minuter. Lägg dem sedan i en mixer och kör till en slät massa/sås. Lägg i avokado, honung, vaniljextrakt och kakao och kör till en chokladmassa. Tillsätt efterhand mer vatten tills krämen har fått den konsistens du vill ha.

Häll upp i portionsglas och ställ i kylskåp tills servering. Servera med hallon, kakao nibs och eventuellt lite apelsinsaft som pressas över.

*Jag använder 1 dl kakao när jag gör den här chokladmoussen. Det kan vara lite starkt för den som inte gillar riktigt mörk choklad. Jag gillar choklad med hög kakaohalt, men ta gärna lite mindre om du är osäker.




                                                                                           

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...